Staden har investerat i trafiksäkerhetsåtgärder på vägarna här ute i Hässelby. Det har bland annat byggts ett stort antal fartgupp på Sandviksvägen (8 st) och Maltesholmvägen (8 st). Åtgärderna har fått kritik av flera Hässelbybor som tycker att de nya farthindren är för många och för höga.
Jag tänker osökt på på mitt trafikärende från 2012 där jag lägger fram förslag att Trafikkontoret ska mäta hastigheterna på vår gatusträcka och i så fall anlägga ett (1 st) fartgupp på Sandviksvägen.
Bakgrunden är bilar som susar fram i 70 på 30-sträckan vid korsningen Loviselundsvägen där min som och hans kamrater går över varje dag på väg till dagis och skola. Min son har vid två tillfällen i denna korsning varit nära att bli påkörd av fordon som håller alldeles för hög hastighet.
Ärendet går nu igenom kvarnen hos handläggarna på TK;
23 aug 2012: Jag anmäler till Trafikkontoret (TK)
10 sep 2010: TK skapar ett ärende.
18 jan 2013: TK ger besked att de ska utföra en trafikmätning på platsen
21 aug 2013: TK ger besked att mätningen är gjord, nu ska vi analysera data
03 sep 2013: TK ger besked att en ny mätning ska beställas, den första var inkonklusiv
29 nov 2013: TK’s mätningar motiverar hastighetsdämpande åtgärd, sk ”upphöjt övergångsställe”
30 jan 2014: ”områdesansvariga som kan fatta beslut i frågan är sjukskriven en månad framåt”
05 jun 2014: åtgärden har ”satts upp på vår lista” och ”kan möjligtvis bli aktuell nästa år”
10 okt 2014: jag ringer handläggaren och får besked att åtgärden har strukits ur budgeten eftersom ”det har funnits att det går inte att anlägga fartgupp på denna sträcka eftersom man då skulle behöva bredda vägen och bygga en busskudde och avsmalningar”. Jag ger nu upp mitt ärende hos TK.
Det är intressant att lägga mitt ärende parallellt med den politiska processen:
————————————
2010: Kommunfullmäktige i Stockholm, med Alliansen i majoritet, beslutar att det skulle tas fram ett nytt trafiksäkerhetsprogram med målet att åtgärder skulle stå färdiga 2020.
2018 augusti: den grönblå majoriteten i trafiknämnden i Stockholm godkänner ett förslag om trafiksäkerhetsåtgärder i Hässelby-Vällingby, Norrmalm, Skärholmen, Liljeholmen och Fruängen till en investeringsutgift om 137 miljoner kronor.
2020: Byggnationen påbörjas i Hässelby-Vällingby där trafiknämndens beslut omfattar 64 trafiksäkerhetsåtgärder fördelat på 18 vägar till en investering om 80 miljoner kronor.
————————————
Tydligen gick det att anlägga fartgupp på vår väg utan att ”bredda vägen och bygga busshinder”. Det var ju bara att gjuta ett gupp i asfalten precis som jag föreslog och som redan fanns på andra ställen. Jag bad om 1 st gupp men fick 8 st gupp. Hoppas de 80 miljonerna inte togs från vården eller skolan bara.